Hudební abeceda - E jako elektronická hudba

9. února 2017 v 9:00 | Robka |  Hudební abeceda
Vítejte u dnešního dílu, který je věnován elektronické hudbě. Někteří z vás psali, že tohle téma pro ně byl trochu problém, protože tomuto žánru příliš neholdují - ale i tak se nakonec sešlo docela dost příspěvků.

Minule jste hlasovali pro nejoblíbenější skladbu z debutového alba a jak to dopadlo? Sešlo se sedmnáct hlasů a nejvíc ( čtyři) dostali The Doors s Break On Trough. Pomyslné druhé místo a po třech hlasech získali Arctic Monkeys ( I Bet That You Look Good On The Dancefloor) a Katapult ( Hlupák váhá).






Jsem punk-rocker tělem i duší a elektronické hudbě moc nelahodím.
Občas se ale objeví něco, co mě vážně zaujme. Když se před cca 2 lety na youtube kanále NCS objevila skladba Fade od neznámého Alana Walkera, byl jsem z toho úplně paf. Nevím proč, ale něco se mi na té jeho kompozici děsně líbilo. Po nějaké době přišly další povedené songy pro kanál sdružující nezávislou hudbu.
Celý kolotoč okolo norského DJe spustil remake Faded a já věděl, že jsem ztracenej. Začal jsem ho žrát a dneska můžu s jistotou říct, že je to můj opravdu jediný oblíbený DJ.
Přikládám jeho další singl a to Sing Me To Sleep, který jsme si odzpívali na jeho prvním pražském koncertě.
Gabriel Decay - cernyveci.blog.cz


Nejnovější singl mé oblíbené slovensko-americké zpěvačky. Na téhle konkrétní písničce musím vyzdvihnout především naprosto nádherný videoklip - všechny ty lokace jsou prostě úchvatné! A pak taky samozřejmě oceňuji, že ačkoli podobné písně už ve světě jistě existují, tady, v našem česko-slovenském rybníčku, je takovýto počin vskutku ojedinělý a posouvá tu naši scénu zase trochu blíže k té zahraniční. Nehledě na to, že se Celestin hlas prostě nádherně poslouchá... :)


I když se v průběhu dospívání můj hudební vkus výrazně změnil, s nostalgií vzpomínám právě na období, kdy jsem preferovala taneční hudbu. Chorvatská Karma tehdy ovládla rádia i televizi Óčko a já se do ní zbláznila. Na zdi mi viselo spousty plakátů z Bravíčka a tajně jsem doufala, že svou modlu uvidím na živo. Někdy v roce 2004 jsem soutěžila o jejich nové CD. Záhy na to mi volala paní z časopisu a oznámila mi, že jsem vyhrála osobní setkání s celou kapelou. Byl to krásnej zážitek na celej život a i když je teď aktivně neposlouchám, nikdy je nepřestanu mít ráda.


Písnička "Voilà" je z alba "St. Germain" z roku 2015 a zpívá na ní malijská zpěvačka (jejíž jméno jsem nepochytil). Kdo by se (o Ludovicovi a jeho dvou albech) chtěl dozvědět více, poslechněte si přes internet půlhodinový pořad s ukázkami na Vltavě -> http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3496835
Kvnhvta - nemá blog


I když elektronickou hudbu vidím hlavně v nástupu klávesových syntezátorů, za zvukově zajímavější považuji efekty, které se prosadily do hry kytaristů v 60. létech. Prvním byl booster a po něm wah-wah pedal (u nás se vžil název kvákadlo). Booster se projevuje zhrubnutím tónu a efekt kvákadla ("vau") je založen na proměňování frekvence tónu.
S obojím v rockové hudbě jako první experimentoval Jimi Hendrix, vybírám ale ukázku z repertoáru Marie Rottrové, kde by to asi málokdo čekal. Její skupina Flamingo byla však hudebně všestranná, měla dechové nástroje, výborného klávesistu Vladimíra Figara a pro rock v ní tepalo srdce kytaristy Jana Hasníka. Tisíc tváří lásky je coververzí skladby 25 or 6 to 4 od skupiny Chicago, Hasníkova sóla však překonávají originál. A zatímco Hendrixovo kvákadlo ve Voodoo Child a Star Spangled Banner na festivalu Woodstock připomíná kuňkání rosniček, u Hasníka jde o pořádné skokany či ropuchy (od 1:47).


Jean Michel Jarre je považován za jednoho z průkopníků stylu New Age s důrazem na elektronickou charakteristiku skladeb, kde hrají roli především klávesové nástroje.
TlusŤjoch - tlustjoch.blog.cz


Toto zadání mi úplně nesedlo, ale kdybych trošku víc pohledala, určitě bych našla něco, co splňuje parametry a co se mi i líbí. Myslím, že s takovým electro swingem bych se třeba ani moc nesekla. ALE rozhodla jsem se poslat spíše takovou zajímavost, která vlastně už asi není zas tak zajímavá a to od doby, kdy se v Teorii velkého třesku objevil Shledon s thereminem a hrál na něj tesklivé písně.
Theremin je elektronický hudbení nástroj, který poznal světlo světa v roce 1919 a který je využívaný snad pro všechny zvuky ve filmech a hororech, co mají co dělat s duchy. :D Zároveň ho určitě znáte ze znělky seriálu Vraždy v Midsomeru. Dají se s ním dělat velké věci - třeba celá divadelní hra (Thermin, Dejvické divadlo - top!) anebo i koncerty, viz můj příspěvek.
Tento song nepatří k mým nejoblíbenějším, ale je fascinující, jak bezchybně se to dá na theremin zahrát, když je člověk šikovnej. (Já šikovná nejsem, já na něj dokážu jen divně skřípat. Ale to bude BEZPOCHYBY stářím té bedýnky, co mi přišla pod ruce.)


Tentokrát jsem si vzala na pomoc strejdu. Čekala jsem spíš Muse než Maduar. Tato slovenská hudební skupina vznikla v roce 1986. Skladba Do it bodovala v ESu takovým stylem, že na ni Kytovci složili parádní parodii Dojit. Byla to tehdy prostě diskotéková pecka.
Chudobka1970 - chudobka1970.blog.cz


Elektronickou hudbu mám ráda a navíc je jí dnes už prolezlé vlastně skoro vše, takže výběr byl pro mě docela obtížný. Nakonec jsem se rozhodla s vámi podělit o skladbu hudebního dua Ratatat. Mám totiž pocit, že jejich nezvyklý přístup by zde mohl zaujmout i zarytější odpůrce elektroniky. Jejich hudba je kreativním spojením dvou talentovaných hudebníků - kytarista Mike Stroud dodává kytarové riffy, které poté Evan Mast pomocí syntezátorů a jiných nástrojů skládá a vrství do komplikovaných hudebních aranží. Kytara zde hraje jasně hlavní roli, ale ne tak, jak jsme zvyklí z rockové hudby. Je spíš využívaná jako jeden ze samplů, který dává smysl až v konečném mixu. Hlavní nástroj klasického rocku se tak snoubí s invencí elektronické hudby.


Tak po přečtení elektronického tématu jsem byla zaskočená a říkala si, tak to bude oříšek, já a elektro nejsme kamarádi,
ale po zadání do chytrého youtube se mi začaly objevovat různé videoklipy známých DJ, jako například Eric Prydz s nejznámějším Call me. Začala jsem dál poslouchat a posílám Rudimental se svou největší hitovkou Waiting All Night z roku 2013.


Důvěrněji znám asi tak dva interprety elektronické hudby, takže když jsem se rozhodoval akorát mezi Daft Punk a Fatboy Slim, pomohla mi pozitivnější reakce v jednom z předchozích dílů právě na Fatboye. Podle všeho se i písnička Right Here, Right Now řadí do žánru big beat, který je podžánrem elektronické hudby. Vzhledem k tomu, že krom Fatboye Slima žádný big beat neposlouchám, nemůžu posoudit, jestli je podobný styl samplování stejný pro celý žánr, či jestli takhle skládá jenom Norman Cook, ale obzvláště jeho hudba mi vždycky přišla extrémně atypická na to, co bych normálně považoval za elektronickou muziku. Jasně, jsou v tom slyšet cuty, efekty a taneční zaměření, přesto má dost přístupnej zvuk na to, aby se kdysi objevoval snad na každym multižánrovym rádiu. Například písnička The Rockafeller Skank je tak moc poskládaná z tracků ostatních interpretů, že z jejího hraní v médiích Fatboy Slim neviděl ani penny.


Musím souhlasit s Gabrielem. Jako punk rockový fanoušek elektro moc neposlouchám, ale Alan Walker se mi taky líbí. Ze současné elektronické scény bych rovněž rád vyzdvihl norského DJ KYGO. Písnička Stole the Show je přímo vesmírná. Přeji příjemný poslech...
Tento příspěvek pro vás připravil Jirka :-)


Tuto skladbu z debutu dvojice Alison Goldfrapp a Willa Gregory jsem chtěla použít do minulého dílu, ale pak jsem si řekla, že se bude skvěle hodit sem. Felt Mountain (2000) je nadčasovým dílem s temnou a neuchopitelnou atmosférou, kombinující množství vlivů a oslňující krásou Alisonina hlasu. Zní trochu jako soundtrack k filmu, na který bych se ráda podívala.
Robka



Celý díl přehrajete zde



Zadání na příště: F jako Francie


Příště si dáme trochu hudebního zeměpisu a podíváme se na skladby, které jsou zpívány ( či složeny) francouzskými autory. Své příspěvky k tématu posílejte do 15. 2. 2017 do 16:00.



Pravidla rubriky:

  • Rubrika je otevřena všem.
  • V každém kole se můžete zúčastnit pouze s jedním příspěvkem.
  • Příspěvky došlé po termínu nemusí být zveřejněny.
  • Příspěvky, které nebudou respektovat pravidla a zadání, nebudou zveřejněny.
  • Jakékoliv připomínky, nápady, rady i výtky pište na emailovou adresu

Forum.musicum@seznam.cz

 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Kvnhvta Kvnhvta | 9. února 2017 v 12:17 | Reagovat

Felt Mountain jsem si stáhnul a čeká na poslechnutí

2 Janinka Janinka | E-mail | Web | 9. února 2017 v 14:13 | Reagovat

Jean Michel Jarre má můj hlas. I když mu do smrti nezapomenu, jak přeložil svůj koncert na termín, kdy jsem ležela v porodnici :D.

3 Miloš Miloš | Web | 9. února 2017 v 21:35 | Reagovat

Mně se také nejvíc líbí "kosmická" hudba Jeana Michela Jarreho.

4 Tea Tea | Web | 10. února 2017 v 0:50 | Reagovat

Tak Karma ve mně taky hodně poznamenala :D Do ted kdyz chodím cvičit občas mi začne v náhodném přehrávači v mobilu hrát a pak zjistím, že se mi vlastně při téhle písničce ještě líp cvičí a nepřepnu ji :D Za mě Karmaa :)

5 K. K. | E-mail | Web | 10. února 2017 v 10:11 | Reagovat

Tak tenhle žánr fakt není můj šálek, většinu jsem v půlce přepla.

Líbí se mi klip od Rudimental (ta hudba už tolik ne) a pak teda Once Upon a Time in The West, který dávám hlas. Jo a ještě tu poslední jsem zvládla. :D

6 Ell-e Ell-e | E-mail | Web | 10. února 2017 v 11:21 | Reagovat

Tak tenhle díl mě chytil až ke konci - 10, 11, 12, hlas dávám Rudimental. A těším se na příští týden!! <3

7 Kvnhvta Kvnhvta | 10. února 2017 v 16:37 | Reagovat

Elektronika příjemně překvapila, plno se toho dá poslouchat :)

8 Opica Opica | Web | 11. února 2017 v 21:48 | Reagovat

Dneska lze za elektroniku asi považovat kde co :D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama